من وسط عمان (فيلادلفيا) إلى الكهف في بلدة أبو علندا - From the center of Amman (Philadelphia) to the cave in the town of Abu Alanda
صفحة 1 من اصل 1
من وسط عمان (فيلادلفيا) إلى الكهف في بلدة أبو علندا - From the center of Amman (Philadelphia) to the cave in the town of Abu Alanda
أين هي الطريق التي سلكها فتية أصحاب الكهف من فيلادلفيا إلى الكهف، وهل ما زالت آثارها باقية إلى يومنا هذا، وماذا أظهرت لنا نتائج الاكتشافات الأثرية الجارية هنا وهناك بهذا الخصوص؟
تساؤلات طرحت في الماضي وحان الوقت للكشف عنها لتظهر أرض المملكة الأردنية الهاشمية أنها أرض مباركة ونالت شرف ظهور معجزة أصحاب الكهف على أرضها، واليوم هذا الكشف الجديد يؤكد مزيداً من الحقائق العلمية الثابتة على طول امتداد المسار المبارك.
يقول الدكتور محمد وهيب أستاذ علم الآثار والتراث في الجامعة الهاشمية ورئيس اللجنة التنظيمية لمؤتمر السياحة الدينية إن الدراسات الميدانية التي تم القيام بها خلال العام الماضي والحالي حول الطريق الواصل ما بين وسط مدينة عمان وبلدة أبو علندا، حيث يتواجد كهف الرقيم قد أكدت نتائج هامة وقيمة للبحث العلمي تدعم المحيط المبارك لكهف الرقيم المتواجد إلى الجنوب الشرقي من العاصمة عمان على مسافة 7كم، وأكدت النتائج أهمية ما تم التوصل إليه في ضوء أعمال البحث العلمي والتوثيق الجارية حالياً في محيط الكهف وجواره في بلدة أبو علندا.
وأضاف وهيب أن عدداً من المواقع الأثرية الهامة قد ظهرت للعيان وما تزال كشاهد حي على أهمية منطقة القويسمة وأبو علندا والرجيب، حيث كشف قبل عدة سنوات في سفوح بلدة القويسمة عن ثلاث كنائس بيزنطية هامة ترجع للقرنين الخامس والسادس الميلاديين، كما تم الكشف عن ضريحين أطلق على أحدهما قصر السبعة وهو ضريح روماني مكتمل البناء ويعتبر من أفضل الأضرحة في مدينة عمان حالياً جنباً إلى جنب ضريح النويجس قرب بلدة طارق (طبربور سابقاً).
لعمان بوابتان والمصدار
سمي بـ «مصدار عيشة «
وقد تم إجراء دراسات ميدانية تفصيلية لتثبيت مسار رحلة أصحاب الكهف التي ذكرها القرآن الكريم وكذلك المؤرخون المحدثون والقدامى، حيث كانت النتائج الأولى إيجابية بشكل واضح لا غموض فيه، تؤكد أهمية منطقة جنوب شرق مدينة عمان خلال العصور الكلاسيكية والإسلامية، فظهرت الأضرحة الكبرى، والكنائس والأبراج والمحاجر والكهوف منتشرة على طول امتداد المسار ما بين منطقة كهف الرقيم حالياً ووسط مدينة عمان قديماً، حيث كانت مدينة عمان (وسط البلد حالياً) لها بوابتان الأولى قرب مجمع رغدان وتسمى بوابة جرش وذلك نسبة إلى الطريق الروماني القادم من جرش عبر السهول والأودية، ثم هنالك البوابة الثانية وتسمى بوابة مأدبا قرب منطقة رأس العين حالياً حيث كانت هذه البوابة توصل إلى مدينة مأدبا وبالتحديد قرب طلوع المصدار الذي كان يسمى قديماً (مصدار عيشة).
ويشير د. وهيب الى أن المواقع الأثرية الظاهرة للعيان حاليا تؤكد ما لا يقبل الشك ان الطريق الذي كان يوصل ما بين وسط مدينة عمان يسير عبر منطقة المحاجر القديمة المسماة حاليا محاجر جبل الزهور ومحاجر جبل المريخ حيث ما زالت بقايا آثار قطع الحجارة والأعمدة والأفاريز ماثلة للعيان في هذه المنطقة والتي يمتاز صخرها الكلسي بالصلابة والمتانة وقوة التحمل وتوصف هذه المنطفة بالانحدار الطفيف باتجاه الجنوب وانتشار الاراضي الخصبة في منطقة الزهور حيث يلاحظ كثافة الغطاء النباتي وانتشار الأشجار الحرجية على جوانبها وما زالت أجزاء من تلك الغابات ماثلة لوقتنا الحاضر.
قرية (الجنان)
على طريق رحلة فتية أصحاب الكهف
ويستمر الطريق متجها عبر السهول حيث يظهر إحدى الأبراج الصغيرة المتقدمة إلى منطقة المسار قرب الشارع المعبد بينما تقف الأبراج الأثرية العمونية الرئيسية في موقعها الحالي على ربوة الزهور وكانت هذه الابراج تأوي السكان وتستخدم لأغراض الخزين وأكدت نتائج التنقيبات الأثرية التي جرت فيها انها ترجع الى فترة العصر العموني اي ما يعادل 700 عام قبل الميلاد واستمر استخدامها خلال فترات العصر الروماني والبيزنطي والإسلامي ولعل استخدامها خلال العصور الكلاسيكية يؤكد لنا أهمية الاستثمار الزراعي للمناطق السهلية المحيطة بعمان خلال العصر الروماني , لكن الاكتشاف الأبرز بهذا الخصوص هو ان هذه المنطقة كانت ذكرتها المصادر التاريخية باسم (الجنان) وهي عبارة عن قرية على طريق رحلة فتية أصحاب الكهف باتجاه فيلادلفيا، ويتضح الآن أن منطقة الجنان ما هي إلا منطقة الزهور حاليا فالتشابه في التسمية والبيئة الطبيعية وقرب هذا المكان من عمان هي دلائل حقيقية هامة تشير الى وجود طريق قديم يمر عبر هذه المنطقة ويوصل إلى المواقع والأماكن المجاورة حيث كانت منطقة الزهور مفترق طرق بين مناطق عمان قديما ولا زالت حدائق الزهور وجزء من غابات فيلادلفيا لغاية الآن على سفوح جبل الزهور.
ويضيف د. وهيب ان الطريق التي سلكها فتية اصحاب الكهف لتصل إلى سهول القويسمة والتي يطلق عليها حاليا (الشرق الأوسط) هناك ظهرت اكتشافات جديدة حيث ظهر ضريحان تم الإشارة إليهما إلا أن المثير في تسمية احدها بقصر السبعة، هذه التسمية أطلقها الرحالة الانجليزي كوندر عام 1881م، عندما زار المنطقة، لكنه ذكر قصر السبعة حسبما يذكره السكان المحليون الذين كانوا يربطون المكان بالفتية السبعة أصحاب الكهف ومن هنا جاءت التسمية بقصر السبعة لوقوعه على مسار رحلة فتية أصحاب الكهف، وبجوار هذه الضريح كانت تتواجد بقايا كنيستين أقيمتا لاحقا بعد العصر الروماني خلال العصر البيزنطي.
مسارات ثانوية تحيط بالكهف
ويستمر مسار فتية اصحاب الكهف وصولا الى بلدة ابو علندا حيث يتواجد في وسط البلدة ومحاط بالمباني الحديثة من كافة الجهات بناء من العصر العموني مبني من حجارة غير مشذبة واستمر استخدامه خلال العصور اللاحقة ويبعد مسافة نصف كيلو قبل الوصول الى كهف الرقيم حيث كان يستخدم في النشاطات الزراعية في سهول ابو علندا ,ثم يستمر المسار على طول امتداد جبل العلية والذي تذكره المصادر التاريخية باسم جبل انجلوس وهي كلمة لاتينية، ويقصد بذلك جبل الملائكة وهو إشارة ضمنية إلى الفتية أصحاب الكهف ثم يصل المسار إلى الكهف المشهور بزخارفه النباتية والحيوانية الذي أطلق عليه اسم كهف عمان لتميزه عن غيره من الكهوف المكتشفة ,وبعد مسافة 100 متر يصل المسار إلى كهف الرقيم لينتهي بذلك المسار الذي سلكه الفتية أصحاب الكهف خلال العصر الروماني وخاصة القرن الأول الميلادي وأكدت نتائج الدراسة الجارية حول المسار ان عددا من المواقع الاثرية كانت عامرة خلال العصر الروماني الأمر الذي يشير الى وجود مسارات ثانوية محيطة بالكهف مثل موقع خربة الرقيم على مسافة 1كم إلى الشرق من الكهف وموقع نجم الى الجنوب الشرقي من الكهف على مسافة نصف كيلو متر وكذلك موقع برج أبو علندا الذي كان يطل على الكهف من الجهة الشمالية واختفت معالمه حاليا بالإضافة إلى عدد من معاصر العنب والزيتون التي ما زالت بقاياها ماثلة للعيان, إلا ان المواقع المتواجدة إلى الشمال من الكهف وتسمى المبرك تؤكد ان هذه المنطقة كانت تسلكها القوافل قديما بحيث ان كهف الرقيم يقع على مفترق طرق قديمة.
موسوعة كهف الرقيم
وهكذا يصبح مسار فتية كهف الرقيم واضحاً من فيلادلفيا (عمان) وخاصة من وسط المدينة في منطقة السوق الواقع حالياً في شارع الهاشمي قرب مفترق الجامع الحسيني ثم يستمر المسار نحو منطقة رأس العين، حيث يتواجد مبنى أمانة عمان الكبرى حالياً ثم ينحرف المسار نحو الجنوب الشرقي عبر الوادي الذي تطل عليه مناطق جبل المريخ والنزهة، وصولاً إلى منطقة جبل الزهور والأبراج العمونية ثم بجانب مقبرة أم الحيران باتجاه جبل الحديد حيث الأضرحة والكنائس ثم وصولاً إلى وسط بلدة أبو علندا ثم إلى جبل الملائكة حيث يتواجد كهف الرقيم.
وختم د .محمد وهيب بقوله انه يتم العمل حاليا على اصدار موسوعة كهف الرقيم ضمن سلسلة الإصدارات المتواصلة حول اكتشافات السياحة الدينية /اكتشاف كهف الرقيم مشيرا ان صورة قديمة لمدينة (فيلادلفيا ) ترجع الى العصر البيزنطي اي القرن السابع الميلادي وجدت على أرضية كنيسة اسطفانوس في ام الرصاص توضح وبشكل نادر ومتميز كيف كانت عمان القديمة بأبنيتها المرتفعة وأسوارها العالية والنوافذ والأبواب ذات الإشكال الهندسية إضافة الى السقوف التي استخدم فيها القرميد المتميز باللون الأحمر الأمر الذي يشير الى ان عمان كانت عامرة مزدهرة المباني خلال العصر البيزنطي حيث شاهد احد فتية كهف الرقيم والراجح ان اسمه ماكسيمليانوس هذه المدينة التي تغيرت ملامحها بعد غياب امتد لحوالي ثلاثمائة وتسع سنين ليكتشف سكان عمان امر هؤلاء الفتية لاحقا وحسب المؤرخين والمخطوطات فقد خرجت فيلادلفيا (عمان) بكل سكانها شيبا وشبابا نساء ورجالا راكبين الخيول والعربات وراجلين على الأقدام يقودهم ماكسيميليانوس عبر الطريق التي سلكها ويتقدمهم رجال الدين ووجهاء المدينة وجموع المؤمنين نحو الكهف الصغير الذي أوى هؤلاء الفتية المؤمنين من خلفهم والذي ما زال شاهدا ليومنا الحاضر على هذه الأرض المباركة الطيبة.
شاهد فيديو اهل الكهف :
From the center of Amman (Philadelphia) to the cave in the town of Abu Alanda
Where is the route taken by the young people of the Cave from Philadelphia to the cave, and whether its effects still remain to this day, and showed us what the results of ongoing archaeological discoveries here and there in this regard?
Questions raised in the past and it's time to reveal it to show the land of Jordan it is a land blessed and won the honor of the emergence of a miracle cave at home, and today this new discovery further confirms the scientific facts established along the path of the blessed.
Dr. Muhammad and hip professor of archeology and heritage in the Hashemite University and Chairman of the Organizing Committee of the Conference of Religious Tourism The field studies were done in the past year and current on the road between the center of the city of Amman and the town of Abu Alanda, where there are cave Inscription has confirmed the results of important and valuable research scientific support to the holy cave Ocean Inscription content to the south-east of the capital, Amman, at a distance of 7 km, and the results confirmed the importance of what has been reached in light of the scientific research and documentation currently under way in the vicinity of the cave and its neighborhood in the town of Abu Alanda.
He said the flames of a number of important archaeological sites have appeared visible and remains as a witness alive to the importance of the Qweismeh and Abu Alanda and Rejaib, has revealed several years ago in the foothills of the town Qweismeh three Byzantine churches are important due to two centuries, the fifth and sixth centuries, was also detected Dharhristin called the Palace, one of the seven is the tomb of a Roman building and complete one of the best shrines in the city of Amman is currently alongside the tomb near the town of Alnoiggs Tariq (formerly Tabarbour).
Oman's gates and Misdar
So-called «Msaddar existence«
Have been carried out field studies, detailed installation route of the cave mentioned by the Qur'an as well as historians, Modern and old, where the results were the first positive is clearly not ambiguous, stresses the importance of South-east of Amman during classical times, Islamic, which showed the shrines major, churches, towers and quarries and caves scattered along the path between the cave Inscription is currently the center of the city of Amman old, where the city of Amman (Downtown now) its gates the first near the compound Raghadan called the Gate of Jerash and relative to the Roman road coming from Jerash through the plains and valleys, then there is a gate The second is called the gate of Madaba, near the Ras Al Ain road where the gate to reach the city of Madaba, specifically near sunrise Misdar which was called the old (Msaddar existence).
Point d. The flames of that archaeological sites are highly visible now confirms what any doubt that the road was Aousel between the center of the city of Amman is going through an area quarries old now called Stone Mountain flowers and Quarry Mount Mars, where they are still remnants of the effects of cut stones and columns and friezes are still visible in this region which is characterized by limestone Ska rigidity, durability and endurance, and described this area are slight decline towards the south and the spread of fertile land in the area where the flowers observed density of vegetation and the spread of forest trees on the sides are still parts of these forests lie to our time today.
Village (Jinan)
On a road trip young people of the Cave
And continue the road traveling across the plains where it appears one of the towers of small advanced to the area of the track near the street, the temple while standing towers archaeological Alamonah Home in its current location on a hill of flowers and these towers is home to the population and used for stockpiling and confirmed the results of archaeological excavations that took place where it's due to the age Ammonite equivalent to 700 years BC and continued to be used during periods of Roman and Byzantine, Islamic, and perhaps use during the classical times assures us the importance of agricultural investment to areas plains surrounding Amman during the Roman era, but the discovery the most prominent in this regard is that this area was mentioned by historical sources as (Jinan) It is a village on a road trip young people of the cave toward Philadelphia, and is now clear that the heavens are only the flowers now alike in the label and the natural environment and near this place from Oman are the signs of a real important point to a road is passing through this area and connects to the sites The nearby area where the flowers at a crossroads between the old areas of Amman are still flower gardens and part of the Forests Philadelphia so far on the slopes of mountain flowers.
He adds d. The flames of the route taken by the young owners of the cave to reach the plains of Qweismeh which is now called (Middle East), there have been new discoveries in the back of Dharahan been referred to them only that exciting in the naming of one of them limiting the seven, the label launched by English traveler Kondr in 1881, when he visited region, but Palace said the seven, as mentioned by local residents who were associate the place Bafattah seven people of the cave, hence the label Palace of the seven incidence on the route young people of the cave, and beside this mausoleum was found the remains of two churches Oqamta later, after the Roman period through the Byzantine era.
Secondary paths surround Ehv
And continue the path of a young owners of the cave and down to the town of Abu Alanda located at the center of town and surrounded by buildings of modern on all sides by building of the era Ammonite built of stone but slimmed down and continued to be used during the later ages and just half a kilometer before reaching the cave Inscription which was used in agricultural activities in the plains of Abu Alanda, then continue the path along the mountain attic and you remember the historical sources on behalf of Mount Angeles is a Latin word, and is intended to mount the angels is an implicit reference to the young people of the cave, then up the path to the cave, the famous Bzacharvh plant and animal, called the Cave of Oman to distinguish it from other caves discovered, and after a distance of 100 meters up the path to the cave Inscription to end so the path taken by the young people of the cave during the Roman era, especially the first century AD and confirmed the results of the study under way around the track a number of archaeological sites were full of the Roman era which indicates to the existence of paths secondary Surrounding Ehv such as site experience Inscription at a distance of 1 km to the east of the cave and the location of a star to the south-east of the cave at a distance of half a kilometer as well as the site of the Burj Abu Alanda, who was overlooking the cave from the north and disappeared features now in addition to a number of contemporary grapes and olives that are still remnants are still visible, but the sites located to the north of the cave and called Alambrk confirms that this area was an old caravan routes so that the cave Inscription is located at the crossroads of old.
Encyclopedia of Cave Inscription
Thus it becomes the path of a young cave Inscription is clear from Philadelphia (Amman), especially from the city center in the market area actually currently in the Street Hashemi near the crossroads of the Whole Husseini then continue the path towards the top of the eye, where there is building the Greater Amman Municipality now and then deflects the path towards the south-east across the valley, overlooked by Mount Mars areas, sight-seeing, all the way to the mountain of flowers and then Alamonah towers next to a cemetery at Umm el Iron Mountain, where shrines and churches, and then down to the center of the town of Abu Alanda and then to the mountain cave where there are angels Inscription.
He concluded, d. Mohammed and flames by saying that he is currently working on issue related to cave Inscription in a series of versions continued on discoveries of religious tourism / discovery of a cave Inscription indicating that the image of an old city (Philadelphia) dating back to the Byzantine period a seventh century AD and found on the floor of the Church of Stephen in Um Lead shows and in a rare and distinguished how the old Amman Bibnatha and high walls and high windows and doors with geometric shapes in addition to the ceilings, which used the brick distinctive red, which indicates that Oman was a prosperous buildings during the Byzantine era, where he saw a young cave Inscription and likely to be named Maximljnos this city that has changed her features after an absence of spread to about three hundred and nine years to discover the population of Oman is these young men and later by historians and manuscripts has left Philadelphia (Amman) all residents young and old women and men riding horses and carts and on foot on foot led by Maksemeljnos over the route taken by and led by the clergy The dignitaries of the city and crowds of the faithful towards the small cave shelter these young believers from behind them and which is still witness to the present day on this earth the blessed good
مواضيع مماثلة
» كيف نام اهل الكهف
» تعليق الدراسة في جامعة البتراء ومسيرات ضخمة في الجامعة الاردنية وجامعة فيلادلفيا كما أنضمت قبل قليل كلا من جامعة الزرقاء الاهلية والجامعة الهاشمية الى التظاهر
» عجو بلدة الخيرات
» كل ما تحب ان تعرفه عن بلدة عجور
» اعرف بلدة الرملة
» تعليق الدراسة في جامعة البتراء ومسيرات ضخمة في الجامعة الاردنية وجامعة فيلادلفيا كما أنضمت قبل قليل كلا من جامعة الزرقاء الاهلية والجامعة الهاشمية الى التظاهر
» عجو بلدة الخيرات
» كل ما تحب ان تعرفه عن بلدة عجور
» اعرف بلدة الرملة
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى